Trichomonas Enfeksiyonu

Trikomonas kadınlarda normalde vajina florasında az miktarda yaşayan ancak fazlaca üremeyle veya cinsel temas sonucu bulaştıktan sonra vajinal enfeksiyon şikayetleri oluşturan bir parazit enfeksiyonudur.

Vajinit yapan bu parazitinin adı “Trikomonas vaginalis”’tir. Trikomonas vajinalis armuta benzeyen, kuyruklu görünümdedir ve oksijensiz ortamlarda üreme özelliği gösterir. İlk defa 1836 yılında tanımlanmıştır.

Trikomonas genelde cinsel yolla geçtiğinden tedavisinde mutlaka seksüel partnerin de tedavi edilmesi şarttır, aksi takdirde enfeksiyon yeniden tekrarlar.

Trikomonas enfeksiyonuna “Trikomoniasis” adı da verilir.

Trichomonas Enfeksiyonunun Belirtileri
Trikomonas enfeksiyonu kadınlarda en sık olarak vajinal akıntı, kaşıntı ve yanma gibi şikayetler yapar. Vajinal akıntı bazen kokuludur ve adet dönemlerinde daha çok hissedilir. Vajinal akıntının özelliği yeşilimsi ve köpüklü oluşudur. İdrarda yanma yapmasının sebebi idrar kanalında da enfeksiyonun oluşmasıdır. Buna “Trichomonas üretrit” adı verilir.

Trikomonas enfeksiyonu bazı durumlarda cinsel ilişki sırasında koku, kaşıntı, yanma, irritasyon hissi oluşturur. Bazen de ilişki sonrasında kanama yakınması ile kadınlarda korku oluşturur.

Bazı kadınlarda da hiçbir şikayet yokken kadın doğum muayenelerinde tesadüfen saptanabilir. %80 oranında belirti vermez.

Trikomonas kadınlarda cinsel yolla bulaşan bir vajinit etkenidir.

Tanı Yöntemleri
Tanı kadın doğum (jinekolojik muayene) sırasında enfeksiyon belirtilerinin gözle görülerek veya taze preperat ile mikroskop altında incelendiğinde Trikomonas vaginalis parazitinin izlemesi ile yapılır. Trikomonas vajinalis armuta benzeyen bir parazittir.

Kadın doğum hekimi tarafından yapılan jinekolojik muayenelerde cervix (rahim ağzı) organında kanlanma artmıştır ve tipik “çilek görünümü” söz konusudur. Yine, normalde 4.5 olan vajen PH’ı 4.5’un üzerine çıkmıştır.

Bu Trichomonas paraziti bazen de smear testinde görülmektedir.

Trikomonas Tedavisi Nasıl Yapılır?
Her dört kadının birisi hayatlarının bir döneminde Trichomonas enfeksiyonu ile karşılaşmaktadır.

Trikomonas teşhis edildikten sonra tedavisi kolaydır. Tedavi süreci genelde 5-7 gün arasında sürmektedir. Önemli olan bir an önce doğru tanının konulması ve tedaviye başlanmasıdır. Kadın doğum muayenelerinde jinekolog hekim tarafından saptanıldığında öncelikle antibiotik tedavisi (ağızdan) başlanır. Bu antibiotikler genelde anaerob mikroorganizmalara karşı etkili olan metronidazole veya ornidazole grubudur. Bazen ağızdan alınan (oral) antibiotiklere vajina içi jel veya fitiller de ilave edilebilir.

Trikomonas enfeksiyonundan korunmak için hijyenik ortamlardan kaçınmak, cinsel birlikteliklerde prezervatif kullanmak, ortak iç çamaşırı veya pantolon kullanımından kaçınmak gereklidir.

Reyap Hastanesi

Yeşilkent Mah. 2011. Sok. No:25 Esenyurt İstanbul