Molluskum Kontagiosum

Virüsler ile oluşan bir deri hastalığıdır. Pox virüs denen virüsler tarafından oluşturulur. Bu hastalıkta da kabarcıklar oluşur. Herpes ve kondilom lezyonlarından ayırt edilmelidir. Bu enfeksiyon sadece insanlarda görülür. Hastalık iç organları etkilemez.

Molluscum kontagiosum daha çok kimlerde görülür?

Dünyada nemli ve sıcak bölgelerde daha yaygın olarak görülür. En çok 10 yaş altındaki çocukları etkiler. Bir yaş altında nadiren görülür. Ergenlik dönemi ve yetişkin yaşlarda da rastlanır. AIDS veya HIV pozitif olan ya da bağışıklık sistemi zayıf olan hastalar hastalığa yatkındır. Dünyada Zaire ve Papua Yeni Gine gibi bazı coğrafyalarda çok daha sık görülür. Nemli ve sıcak tropikal iklim olan yerlerde bu virüsün üremesi daha kolay olmaktadır. Bu nedenle tropikal bölgelerde daha yaygındır.

Molluscum kontagiosum hastalığı nasıl bulaşır?

Bu virüs derideki küçük bir sıyrıktan veya kıl diplerinden cilde girer. Enfeksiyonu olan kişinin lezyonlarına doğrudan temas etme ile bulaşma olmaktadır. Erişkinlerde daha çok cinsel ilişki esnasında özellikle genital bölgedeki lezyonlara temas sonucu bulaşma olur. Kardeşler ve çocuklar arasında da lezyona dokunma ile geçiş olur. Ayrıca yüzme havuzu, sauna ve buhar odalarında bulaşma olabilir. Virüsle enfekte olan havlu, çarşaf, giysiler ve oyuncaklar yoluyla da geçiş olabilir. Lezyonlara dokunmuş eller ile vücudun başka bir bölümüne dokunma sonrası yeni yerlere de bulaşma olur.

Bulaşmadan ne kadar sonra ortaya çıkar?

Virüs alındıktan sonra belirtiler ortaya çıkıncaya kadar 2-7 hafta geçer. Bu süre bazen 6 aya kadar uzayabilir. Hastalık atlatılıncaya kadar yeni lezyonlar iki yıl boyunca çıkabilir.

Hastalık nasıl bir belirti verir?

Çok sayıda inci taneleri gibi, ten renginde, ciltten kabarmış, kubbe şeklinde bezeler oluşur. Oluşan bu yumruların ortasında bir çukur vardır. Bu çukur, yumrunun merkezinde beyaz bir huni gibi görünür ve içinden bir dışa açılış yolu geçer. Lezyon sıkıldığında buradan süt renginde ve kıvamında bir sıvı çıkar. Sivilceye benzerler ama daha serttirler. Bu yumrular genellikle 2-5 mm boyutundadırlar. Ağrısızdırlar. Bazen kaşıntı yapabilirler.

Lezyonlar vücudun her yerinde çıkabilir. Çocuklarda sıklıkla göğüs, karın, sırt, göz kapakları, koltuk altı veya diz arkalarında ortaya çıkabilir. Yetişkinlerde daha çok cinsel organlar, alt karın, kasık ve uyluk bölgeleri sık etkilenir. Avuç içi ve ayak tabanında nadiren görülürler. Yüzü tutabilir. Hızla vücudun her yerine yayılabilirler. Kaşımayla cildin başka bölgelerine taşınabilirler.

Herhangi bir komplikasyona yol açmazlar. Kabarıklıklar iltihaplanabilir ve kırmızı bir renge dönüşebilirler. Bu döküntüler bazen kendiliğinden bazen de kaşıyınca kanayabilirler.

Döküntüler genellikle 6-9 ay içinde kendiliğinden kaybolurlar. Nadiren birkaç yıl sürebilir. İyileştiğinde çoğunlukla bir iz bırakmazlar. Bazen ciltte hafif bir iz kalabilir.

Hastalığın teşhisi nasıl konur?

Lezyonların kendine özgü görünümleri nedeniyle gözle muayene ile kolayca tanınırlar. Gerek görülürse lezyondan parça alınıp patolojik olarak değerlendirilerek tanı konur. Sıkılınca içinden çıkan sıvının yaymasında Wright veya Giemsa boyası ile intrasitoplazmik inklüzyonlar ve elektron mikroskopide tipik virüs partikülleri görülerek de tanı konabilir.

Molluscum kontagiosum nasıl tedavi edilir?

Molluscum kontagiosum için özel bir tedavi yoktur. Herhangi bir tedavi görmeden bir iki yıl içinde kendiliğinden kaybolabilir. Ama bu durumda başkalarına bulaştırma riski olur. Bu yüzden tedavi edilmeleri daha uygun olur.

Yumruları kendi kendinize ortadan kaldırmaya uğraşmak ağrıya, ciltte iz kalmasına, vücudun başka yerlerine yayılmaya ve lezyonların olduğu yerlerde ikincil enfeksiyonlar oluşmasına yol açabilir.

Molluscum kontagiosum tedavisinde farklı yöntemler vardır.

• Povidone- iyodin cerrahi sabunu ile enfekte cilt dokusu her gün 5 dakika süre ile yıkandığında lezyonlarda iyileşme saptanmaktadır. Bu uygulama iyot alerjisi olanlarda önerilmez.

• Krioterapi: Sıvı azot kullanılarak lezyonlar dondurulur. Ciltte renk değişikliğine yol açabilir.

• Kazıma: Lezyonlar kürete edilerek çıkarılabilir. Bu yöntem ile tedavi sonrası ciltte iz kalabilir. Ayrıca lezyonun yayılmasına da neden olunabilir. İkincil enfeksiyon gelişmesine neden olunabilir.

• Elektrokoter ile yakılarak tedavi edilebilir. Dondurma ve yakma işlemleri ağrılıdır. Bu nedenle büyük çocuk ve erişkinlere uygulanabilir.

• Özellikle çocuk hastalarda molluskumları kendi iyileşme sürecine bırakmak ve tedavi etmemek de bir seçenek olabilir.

• Topikal kremler lezyonlara sürülebilir. Bu amaçla cantharidin (canthacur ps %1,%5,%30 topikal solüsyon), imiquimod (Aldara krem), tea tree oil (Çay ağacı yağı), tretinoin (Retin-A krem, Acnelyse krem, tretin krem), tazaroten (tazorac krem), podofilox (condylox krem) ve Conzerol krem kullanılabilir.

Tekrarlama özelliği var mı?

Tamamen tedavi edildikten sonra geçirilmiş hastalığa karşı vücutta bağışıklık gelişmediği için başka bir kişiden virüsü yeniden kapma ile hastalık yeniden oluşabilir.

Nasıl korunabiliriz?

Tüm cinsel yolla bulaşan hastalıklarda olduğu gibi korunmanın en etkili yolu risk taşıyan, çok sayıda cinsel partneri olan kişilerle cinsel ilişkiye girmekten kaçınmaktır. Prezervatif kullanımı bulaşmayı engellemez.

Molluscum kontagiosumun yayılmasını önlemek için alınacak tedbirler:

• Yumruları yolmayınız ve kaşımamaya çalışınız

• Lezyon üzeri bir parça bant veya bandaj ile kapatılmalıdır

• Havlu, giysiler ve tuvalet bezleri ortak kullanılmamalı

• Yumrular yüzünüzde ise tıraş olunmamalı

• Yumrular genital bölgede ise cinsel temastan kaçınılmalıdır

• Etkilenen bölge temiz tutulmalıdır

• Lezyona dokunduysanız elleri bol su ve sabunla yıkayın